Πέμπτη, Ιουνίου 18, 2009

Παρατηρητήριο για τη Δημοκρατία & τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στην Εκπαίδευση




Προχθές βρέθηκα στο χώρο του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, όπου οργανώθηκε μια συνάντηση γνωριμίας των ανθρώπων που περιστοιχίζουν την δημιουργία ενός νέου μη κυβερνητικού φορέα. Πρόκειται για μία σωματειακή ΜΚΟ, με τίτλο "Παρατηρητήριο για τη Δημοκρατία και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στην Εκπαίδευση" (ΠΑΔΑΔΕ), στοιχεία για την οποία μπορείτε να βρείτε στο blog που έχει δημιουργηθεί.

Θέλω να ευχαριστήσω τον Πρόεδρο του Παρατηρητηρίου κ. Αντώνη Λιοναράκη, αναπληρωτή καθηγητή του ΕΑΠ, για την πρόσκληση να μετέχω σε αυτή την σημαντική προσπάθεια που αποσκοπεί στην συλλογή πληροφοριών, την επεξεργασία των βέλτιστων πρακτικών και την ενεργοποίηση των πολιτών για την εφαρμογή των δημοκρατικών αρχών και των δικαιωμάτων του ανθρώπου στον ευρύτερο χώρο της Εκπαίδευσης. 

Στη συνάντηση είχαν συγκεντρωθεί πολλοί εκπαιδευτικοί με όρεξη για ενεργητική παρέμβαση στα θέματα της εκπαίδευσης και ο ενθουσιασμός τους, αλλά και οι δημοκρατικές τους και δικαιωματικές τοποθετήσεις τους, μου φάνηκαν ιδιαίτερα ελπιδοφόρες για το μέλλον του εγχειρήματος του ΠΑΔΑΔΕ.  Στη συνάντηση είχε προσκληθεί κι ένας βετεράνος παρατηρητής, η εμπειρία του οποίου είναι βέβαιο ότι θα είναι πολύτιμη για αυτή τη νέα ΜΚΟ: ο κ. Παναγιώτης Δημητράς, ο οποίος υπήρξε πανεπιστημιακός και η δράση του για τα δικαιώματα των παιδιών και εναντίον των διακρίσεων, στο πλαίσιο του Ελληνικού Παρατηρητηρίου των Συμφωνιών του Ελσίνκι, είναι αναγνωρισμένη από διεθνείς οργανισμούς, όπως το Συμβούλιο της Ευρώπης.

Στην πολύ σύντομη παρέμβαση μου κατά την συνάντηση, υπογράμμισα ως ιδιαίτερα επιθυμητό έναν στόχο που επισήμανε και ο κ. Μόσχος (Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη για τα Δικαιώματα του Παιδιού) που ήταν παρών, ότι δηλαδή η δουλειά μιας ΜΚΟ που δεν είναι ένα "κλειστό" think tank ή μια "ακτιβιστική" ομάδα, αλλά ένα Παρατηρητήριο είναι να συλλέξει υλικό που αφορά τόσο τη νομοθεσία, όσο, κυρίως, τις βέλτιστες πρακτικές (best practices) οι οποίες σταδιακά θα πρέπει να ενσωματωθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία και διαχείριση ως αρχές καλής διοικητικής συμπεριφοράς. 

Η δημιουργία ενός νέου θεσμού της Κοινωνίας των Πολιτών είναι μια οργανωτική επιλογή που διέπεται από στρατηγικό στόχο και εμφορείται από την αρχή της διαφάνειας και της ουσιαστικής συλλογικής συμβολής. Η ίδρυση του Παρατηρητηρίου είναι μια συντεταγμένη αντίδραση ενεργών πολιτών που ενδιαφέρονται να λειτουργήσουν ως συλλογικότητα κι όχι ατομικιστικά, στον τομέα της δημοκρατίας και των ανθρώπινων δικαιωμάτων στην εκπαίδευση. Θεωρώ ότι η απάντηση που δίνουν αυτοί οι ενεργοί πολίτες παρέχει τις εγγυήσεις υπευθυνότητας, αντικειμενικότητας και δημόσιας λογοδοσίας που επιβάλλονται από ένα τόσο φιλόδοξο εγχείρημα. 

Πέρα όμως από αυτό, η απόφαση της ίδρυσης μιας μη κυβερνητικής οργάνωσης εμπεριέχει αυταπόδεικτα την πρόθεση των μελών της για αφοσίωση στην αποτελεσματική παρέμβαση και την αναζήτηση του feed back,  κι όχι για μονόδρομες καταγγελίες. 

Εύχομαι καλή επιτυχία σε όλους τους νέους Παρατηρητές των εκπαιδευτικών μας πραγμάτων.








2 σχόλια:

Κατερίνα Στρατηγοπούλου-Μ. είπε...

Αυξάνονται οι αυτόκλητοι παρατηρητές.

Συγκινητικόν.

e-Lawyer είπε...

Αυξανονται οι κυρατσες που ειναι αντιθετες στα ανθρωπινα δικαιωματα. Γιατι το δικαιωμα να ιδρυσεις σωματειο ειναι συνταγματικο και η απαξιωση του με κατηγοριες περι "αυτοκλητων" σημαινει αρνηση της δημοκρατιας.
Αλλα ευτυχως δεν μπορει να σε παρει κανεις στα σοβαρα.

To νομοσχέδιο για την ισότητα στον γάμο

 Το νομοσχέδιο προβλέποντας στο άρθρο 3 ότι ο γάμος επιτρέπεται για άτομα διαφορετικού ή ίδιου φύλου, αυτοδικαίως επεκτείνει στα ζευγάρια το...